GELİŞMELERİN DOĞURABİLECEĞİ OLASILIKLAR….

5 11 2014

RAHMETLİ İHSAN ŞENER ARKADAŞIN 2007.03.04 TARİHİNDE YAZMIŞ OLDUĞU YAZIYI, GÜNCELLİĞİNİ KORUDUĞUNDAN, TEKRARDAN BAŞA ALIP,  OKURLARIMIZIN İLGİSİNE SUNUYORUZ.


 

Untitled-1İhsan ŞENER/ Uluslararası olası gelişmeler, Türkiye’yi bir yol kavşağına getirebilir. Nitekim mevcut konjüktürel durum söz konusu olasılıkları her geçen gün daha da yakınlaştırmaktadır. Ama, Türkiye bu yol kavşağına girerken gerçekçi bir vizyondan yoksundur. Her ne kadar Mit raporu belli yönleriyle hükümetin dikkatini gelişen olası gelişmelere çekmeye çalıştıysa da, onlarda mevcut durum karşısında gerçekçi, kalıcı ve sağlıklı vizyondan yoksundurlar.

 

Türkiye’de, yöneteniyle, yönetileniyle kendine hareket ortamı yaratan perspektifler, global gelişmelere ayak uydurmadığından, toplum dinamizmi atıl bir durumda bırakılmıştır. Yani; bu zorlu süreçte toplum dinamizmine mantıklı perspektifler sunulmadığından, değişim ve dönüşüm yönündeki olası gelişmelerin kaderi siyasetteki madrabaza bırakılmıştır. Bu ekipler, bu zorlu süreçte Türkiye’yi kalıcı ve sağlıklı çözümlere taşıyabilecek midir? Bunun her hangi bir emaresi hali hazır da görünmemektedir.

Cumhuriyet Tarihinin ideolojik ve politik öngörüsü olan Kemalizm, geldiğimiz zaman kesitinde değişime uğramak zorundadır. Bunun nasıl bir biçim alacağını göreceğiz. Uluslararası sermayenin istikrarlı gelişim ihtiyacı ve bundan gelen global düzenin belirleyici cilvesi, her tutucu rejimin önünde olduğu gibi, Kemalist Türkiye Cumhuriyetinin de önünde durmaktadır.

Orta-Doğu’da olası gelişmelerin kodu: İran, Suriye ve Kürt sorunu denkleminde yatmaktadır. Bu denklem, Türkiye’yi, ya küçültecek, ya da federatif bir çözüm de büyütecek olası gelişmelerle yüklüdür. Bunun belirtilerini Nato toplantılarında Türkiye’nin küçültülmüş harita olaylarında gördük. Türkiye’ye verilen sinyal açıktır. Türkiye, ya bir Avrupa ülkesi olma yolunda ilerleyecektir ya da Doğu’lu bir ülke olma yolunda her zaman kargaşalığa açık olacaktır.

Siyasal olarak çözümsüz bırakılan, sırtında bir kambur gibi duran Kürt sorunuyla, Türkiye’nin, her zaman kargaşalıklara açık olacağı bir gerçektir.

Batı’nın, kargaşalığa açık olan, bir birlik üyesini istemediği aşikârdır. Bunun nedeni, birliğe gitmenin ihtiyacı olan Avrupa Birlik konseptinde rahatlıkla tespit edilebilinir. Batı sermayesinin Avrupa Birliğine geçme ihtiyacı ve nedenini, herkes, istikrar ve serbest dolaşım yönünde olduğunu teslim edecektir. Kaldı ki; Batı, iç savaş kargaşalıklarına yol açabilecek sorunlu ülkeleri bünyesinde istemediğini, müzakerelerde açık açık belirtiyor. Yakın geçmişte Balkanlardaki gelişmelerden Türkiye’nin ders çıkarması gerekirdi.

Seçim Türkiye’ye bırakılmıştır. Türkiye bu zorlu sınav da başarılı bir performans gösterebilecek midir?

Türkiye’nin mevcut siyasal kulislerinde ve derin devletin bünyesinde bu siyasal bunalımları bertaraf edebilecek alternatif ve kalıcı çözümleri var mıdır? Halli hazırda Türkiye, mevcut devlet siyasetinde çözüm üretebilecek beyinlerden yoksun olduğu, Türkiye’nin sanal dünyasına yansıyan yorum ve ‘çözüm’ alternatiflerinde rahatlıkla görülebilir. Türkiye bu çözüm alternatiflerinde bir daralma yaşamaktadır. Türkiye, içinde yaşadığı bunalımdan çıkmanın yolunu, Güney Kürdistan sendromunu derinleştirerek yapmaktadır.

Türkiye’deki liberal bir kesimin dışında, geriye kalan sözüm ona solcusundan, ülkücüsüne, Kemalistinden dincisine kadar hatta ve hatta derin devletinden, İmralı çizgisine kadar ortaya atılan projeler, Türkiye’nin karşı karşıya kaldığı sorunları daha da derinleştirmeye dönük çözümlerdir. Hiç kuşkusuz, bu konuda izlenilecek yanlış politika, Türkiye’yi daha çok sorunların içine çekecektir. Bu uluslararası ve bölgesel konjüktürün kaçınılmaz sonucu olarak görülmelidir. Bu siyasal konjüktürü iyi tartmayan her rejim, sonunda kötü kaderini de tayin edecektir. Böylesi tutumların, nihai tahlilde olumlu bir sonuç doğurmadığını Saddam’ın pratiğinde gördük.

saddam infaziSaddam rejiminin, uzun vadeli devlet geleneği ve pratiği olmayan, üstten dayatılan çapulcu elit, ailevi bir kesimin rejimi olduğunu, bu rejimin 20-30 yıllık gibi kısa bir tarihe dayandığını hatırlatmaya gerek yoktur. 700 Yıllık devlet geleneğiyle övünenler, tutucu Cumhuriyet Tarihiyle hesaplaşmalıdır.

Hiç kuşkusuz, konjüktürel durumun yanlış tahlili, Saddam rejiminin yıkılışının yeni pratiklerini de ortaya serecektir.

Uluslararası gelişmelerin kasırgası, efsanevi Berlin duvarını bile önüne alıp yıktığı herkesin hafızasındadır. İstendiği kadar ‘…verilecek bir karış toprağımız yoktur.’ densin, bunun, uluslararası çıkarlar denkleminde ucuz demogojiden öte, kıymet-i harbiyesinin olmadığını hep birlikte göreceğiz.

 

2007.03.04

Reklamlar

İşlemler

Information

Bir Cevap Yazın

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s




%d blogcu bunu beğendi: